Katrin Stjernfeldt Jammeh ser ut över Malmö.

Malmö går en spännande framtid till mötes, där kända utmaningar blandas med nya. Utmaningar som vi i dag kanske inte ens kan föreställa oss. Den nya översiktsplanen för Malmö tar sikte på framtiden och samlar ambitioner och högt ställda mål. Malmö har länge varit en ekonomisk och ekologiskt hållbar stad, nu ligger fokus på att se till att den även blir socialt hållbar. Processen med att ta fram en ny plan har varit lång och har involverat fler än 40 000 Malmöbor, föreningsliv och företagare. Alla är intresserade av att utveckla Malmö och gå framåt, inte minst den rödgröna kommunledningen.

Visionen är att Malmö i början på 2030-talet ska vara en tät, nära och grön stad. En stad som präglas av mod, drömmar och högt ställda krav på hållbarhet – och som uppnått dem. Det är en stad som till hundra procent försörjs med förnybar energi och vars framgångsrika satsningar på grön teknologi fortsätter att röna stor uppmärksamhet i Sverige och världen. Malmö är då, som i dag, en stad som lockar besökare och företag från hela världen, och som stärkt sin position tillsammans med Köpenhamn som Öresundsregionens nav. Stadens skyline har förändrats, i väster sträcker sig Malmö live mot himlen och i öster Culture Casbah. Antalet Malmöbor är närmare 400 000, och det ställer höga krav på bostadsmarknaden, arbetsmarknaden, kollektivtrafiken, och på kultur- och fritidslivet.

I fokus står den sociala hållbarheten. Att bygga Malmö helt. Det uppnås genom att barriärer och invanda rörelsemönster bryts, för det är så möten mellan människor skapas. Här spelar stadens utformning en viktig roll för mentala barriärer bryts enklast genom att rasera de fysiska barriärerna. Det är det den nya översiktsplanen tagit fasta på – Malmö ska vara en tät, nära och grön stad och den huvudsakliga utvecklingen ska ske innanför Yttre Ringvägen. Forna industriområden får en ny betydelse med ny bebyggelse.

En förutsättning för social hållbarhet är en väl fungerande bostadsmarknad. Bostadsproduktionen i Malmö måste därför hålla jämna steg med befolkningsutvecklingen och kunna erbjuda attraktiva bostäder i alla former, i alla delar av staden. Ett sätt att uppnå detta kan vara att upplåta mark till flera byggherrar inom samma kvarter. Malmö stads roll är att vara ett starkt stöd i nybyggnadsprocessen och genom att erbjuda bra planberedskap och ett aktivt planarbete. De gröna ambitionerna ska givetvis genomsyra den växande staden, arkitekturen ska vara en nationell och internationell förebild när det gäller ekologiskt hållbart byggande.

En annan viktig förutsättning är arbetstillfällen. I dag startar åtta nya företag om dagen i Malmö, och målet är att bli en ännu mer attraktiv plats för företag att etablera sig på. I översiktsplanen finns ambitionen att ytterligare stärka Malmös profilområden: cleantech, life science, nya media, handel, logistik, besöksnäring och huvudkontor. Genom att stärka förutsättningarna för de här verksamheterna ökar tillväxten och sysselsättningen, och Malmös attraktivitet.

Handeln och besöksnäringen är lika viktiga aspekter för tillväxten som arbetstillfällena, och i takt med att Malmö växer ökar behovet. Ambitionen är att fortsätta utveckla och stärka Malmö som regional handels- och besöksort tillsammans med Köpenhamn och Lund. Men det handlar också om att förbättra tillgängligheten i form av bättre kollektivtrafik och bättre möjligheter att cykla. Ett brett utbud av kultur, musik, sportevenemang ska stärka Malmö som turistdestination och evenemangsstad och locka besökare från när och fjärran.

Malmö och Köpenhamn ska inte bara stärka samarbetet när det gäller handel och besöksnäring utan också infrastruktur, och ett gemensamt trafiksystem står högt upp på agendan. I framtiden behövs det fler förbindelser mellan städerna, och ett samarbete kring Öresundsmetron är påbörjat.

Satsningar på hållbar stadsutveckling har gjort Malmö till en internationellt känd stad och genererat en rad prestigefulla priser, så som UN Habitat Awards 2010 och Scroll of Honour 2009. Men det betyder inte att målet om en ekologiskt hållbar stad är uppnått. Tvärtom. För det är självklart att Malmö ska ligga i framkant vad gäller hållbar stadsutveckling och smarta energilösningar även i framtiden, och kommunens egna fastigheter ska vara föredömen.

Malmö har en historia av att vara en modig stad, en stad som vågar. Det är nytänkande och stora visioner som gjort att Malmö gått från att vara en industristad på nedgång till att bli en modern kunskaps- och evenemangsstad. Moderaternas vilja att göra planen till en stridsfråga i sista stund tyder på allt annat än nytänkande eftersom det skulle innebära att den inaktuella översiktsplanen från år 2000 måste återaktualiseras. Istället måste det påbörjade utvecklingsarbetet ta fart, för Malmö är inte längre staden som halkat efter, det är staden som ligger i framkant.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande

Artikeln publicerades i Skånska dagbladet den 29 januari.