VÅRT PARTI

Socialdemokraterna i Malmö har idag cirka 2 000 medlemmar. Vi bygger vårt partiarbete på en traditionell folkrörelsegrund där medlemmarna är aktiva i en rad olika socialdemokratiska föreningar. Medlemmen är den viktigaste länken i vår organisationskedja. Som medlem kan du vara aktiv i en bostadsområdesförening, en S-fackklubb, en kvinnoklubb eller en SSU-klubb. Vill du också skapa en rättvisare värld och vara med och bygga ett hållbarare Malmö?  Bli medlem idag!

INFÖR VALET 2018

Arbetet inför valet 2018 påbörjades under 2017 då det under våren skickades ut öppna frågor till föreningar och klubbar kring vilka politiska frågor som behöver lyftas upp under nästa mandatperiod. Under hösten 2017 skickades ett utkast till kommunalpolitiskt program för remiss fram till den 31 december.

Kommunalpolitiska programmet samt listan till kommunfullmäktige kommer att fastställas på årsmötet den 24 mars 2018.

Listor till riksdag och till regionfullmäktige 2018

På representantskapet den 27 november 2017 fattade vi beslut om våra listor vid val till riksdagen och regionfullmäktige 2018. Grattis till alla som blev valda! Vet du inte vilka som utsågs? Klicka nedan för att se.

Lista vid val till Riksdag 2018

Lista vid val till Regionfullmäktige 2018

HAR DU NÅGOT ATT BERÄTTA?

För oss socialdemokrater gäller nolltolerans mot sexuella trakasserier och sexism. Ifall du ändå har blivit utsatt för sexuella trakasserier eller sexism inom partiet får du gärna vända dig till oss. Det finns dels möjlighet att kontakta vår ordförande, Joakim Sandell, eller viceordförande Carina Svensson. Kontaktinformation finns under fliken ”Kontakt”.

Det finns även möjlighet att få kontakt med en grupp som sitter på particentrala kansliet. All kontaktinformation finns på nedanstående länk.

Vi uppmanar även till att upprätta polisanmälan i de fall brott begåtts.

RADIO A

Lyssna på den Socialdemokratiska lokalradion i Malmö. Vi sänder varje vardagsmorgon mellan 8.00 till 9.30 på 89,2. Radio A har telefon 040-631 22 35. Du kan även skicka e-post till vår programledare Patrik Lindqvist

VÅRA MÖTESPLATSER

Socialdemokraternas devis ”ett parti i människors vardag” är något som förpliktigar. Därför är det viktigt att vi skapar förutsättningar för att kunna leva upp till devisen. Runtom i Malmö har Socialdemokraterna sina egna mötesplatser. Dels för att träffa varandra men även för att möta allmänheten. Således blir vi ett parti i människors vardag.

Här nedan kan du läsa liter mer om några av dessa mötesplatser. Är du aktiv i förening och vill hyra några av lokalerna? Då kan du ringa till Malmö arbetarekommuns expedition på tel: 040-631 22 30 eller mail: johan.petersson@malmo.sap.se

Per-Albin Hanssons födelsehem
Välkommen till Stödföreningen Per Albin Hanssons födelsehem. Här finns idag ett litet museum som drivs av stödföreningen och dessutom en lokal som hyrs ut till olika samlingar och  evenemang. Här tar föreningen även emot studiebesök efter överenskommelse.

Stödföreningen för Per Albin Hanssons födelsehem verkar för att minnet av Per Albin Hansson och hans födelsehem, med adress Per Albin Hanssons väg 91-93 i Malmö, ska bevaras samt att lokalerna ska användas på ett ändamålsenligt sätt.Per Albins födelsehem

Per Albin Hanssons födelsehem är idag uppdelat i en muséedel och en uthyrningsdel. Det går att hyra lokalen för olika sammankomster som sammanträden, årsmöten, uppvaktningar, barndop eller liknande. Lokalen rymmer c:a 35 personer och är utrustad med självserveringskök med full servis.

Det går bra att bli medlem i stödföreningen. Årsavgiften är 100:- för enskild medlem och 300:- för organisation.

Hyrespriserna är:

Måndag-torsdag: Heldag   1400 kr ; 08:00 – 12:00   600 kr; 13:00 – 17:00   600 kr; 08:00 – 17:00   990 kr;

18:00– 22:00   600 kr.

Fredag 18:00-22:00-8:00 dagen efter 1200 kr; heldag 1800 kr.

Lördag 18.00-22:00-8:00 dagen efter 1400 kr; heldag 1900 kr.

Söndagar kan ej bokas efter 18:00.

Medlemmar i stödföreningen betalar 20 % mindre om man har varit medlem i minst två år .

Lokalen bokas genom Malmö arbetarkommun Johan Peterson tfn. 040 -6312234 eller via mail: johan.petersson@malmo.sap.se Föreningen hälsar alla välkomna att besöka museet eller boka lokalen för en sammankomst. Vi tar också gärna emot skolklasser eller andra grupper.

Gruppen som ansvarar för husets och trädgårdens skötsel kallas Måndagsgruppen i vilken ingår Erik Jakobsson, Lars E Lindström, Kjell-Ossian Nilsson, Dieter Soerich och Stig Viberg.

Klostersågens kursgård
Klostersågens skola är SSU Skånes kurs-och lägergård. På sågen arrangerar SSU Skåne nästan alla sina kurser och läger. Men uthyrningen är också extern. Hit söker sig dagis, skolor, föreningar, privatpersoner och organisationer för att ha kurser, klassresor, scoutläger eller släktträffar. Klostersågen ligger naturskönt mellan Veberöd och Sjöbo längs väg 11. Det är enkelt att ta sig dit med bil eller buss (Skåneexpressen 6 stannar vid vägen utanför).

Huset har sovplatser för 25 personer. I köket finns utrustning för storkok. Därutöver finns två rum med soffor, en matsal och ett större rum som lämpar sig för föreläsningar och andra aktiviteter i grupp. I den stora trädgården finns en grillplats, gungor och två bänkar med plats för cirka 30 personer. Vombsjön finns tre kilometer bort.

Om man är en förening och vill hyra Klostersågen mer än en gång per år lönar det sig att bli medlem.
Medlemskapet kostar 1000 kronor per år. Prislistan är som följer:
Hel helg, fredag till söndag:2800 kronor (medlem), 3600 kronor (ordinarie)
Halv helg, en övernattning:2100 kronor (medlem), 2500 kronor (ordinarie)
1 dag+1 övernattning:1100 kronor (medlem), 1300 kronor (ordinarie)

För uthyrning och mer information, kontakta Malmö arbetarekommuns expedition
på telefon 040 – 631 22 30 eller via mail:  johan.petersson@malmo.sap.se

Gå med i Klostersågens vänner
För privatpersoner finns nu vänföreningen “Klostersågens vänner.” Medlemskapet kostar 200 kr/år och 50 kr/år för studenter, arbetslösa och otryggt anställda.

Tack för ditt stöd.