Malmö har kommit att bli en stad att räkna med när det kommer till film- och tvproduktion. Det är en av stadens viktigaste kulturella och kreativa branscher och lockar besökare, publik och branschfolk från hela världen. Varje år arrangeras en rad filmfestivaler som har satt Malmö på kartan, så som Nordisk panorama, Malmö Arab Film Festival och barnfilmsfestivalen BUFF. Malmö är också en stark stad inom dokumentärfilm, film för barn och unga samt tv-serier.

Nu görs ännu en satsning på filmstaden Malmö. Under 2018 investeras en halv miljon kronor för att etablera en fond och göra arbetet med film ännu mer strategiskt och långsiktigt. Stödet ska i första hand gå till produktionsbolag i Malmö, men externa bolag som gör film här eller produktioner som bolag från Malmö är med och producerar kan också bli aktuella.

– TV- och filmbranschen är en nyckelbransch inom kulturen och bidrar till att stärka Malmös anseende som kreativ stad. På längre sikt gör fler filmproduktioner att fler upptäcker regionen och Malmö, och att stadens attraktionskraft stärks. Det skapar både arbetstillfällen och turistflöde, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.