Kommunstyrelsen har i dag godkänt flera utgifter för de stationsarbeten som krävs för att Malmöbor, pendlare och besökare ska kunna resa längs kontinentalbanan med start i december 2018.

Ett godkännande för utgifterna för stationerna togs redan 2011, men sedan dess har det uppkommit ett behov av att justera station Rosengård samt ett arbete på station Persborg. Utöver det har kostnaderna för allmän platsmark i anslutning till stationerna ökat. Sammanlagt investerar Malmö stad 80,5 miljoner kronor i järnvägsområdena och 30 miljoner kronor på allmän platsmark. Den totala årliga driftkostnaden beräknas till 6,7 miljoner kronor.

Förändringar i arbetet med station Rosengård beviljas ytterligare 16,5 miljoner kronor, och arbetet på station Persborg beviljas 15 miljoner kronor.

Östervärns station ska utredas ytterligare, med fokus på hur den ska funktionsanpassas inom rimlig tid och kunna öppnas för persontrafik.

– Äntligen är vi nära. Med nya stationer och pågatågstrafik på Kontinentalbanan får fler möjlighet att resa kollektivt och miljövänligt, samtidigt som staden knyts ihop. Med nya bostäder vid stationen skapas också helt nya möjligheter att bygga staden socialt hel, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– I Malmö ska det vara lätt att leva utan att vara beroende av bil och Kontinentalbanan kommer att förenkla resor både inom Malmö och till och från staden. Satsningar på kollektivtrafik ger färre fossildrivna bilar på vägarna, ökad trafiksäkerhet, bättre framkomlighet och renare luft, säger Märta Stenevi (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Märta Stenevi, 0732-34 24 82

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 0708-36 40 16

(Ärende 39)